Monday 1 April 2013

Sambungan : Allah is The Best Planner For us

ASSALAMUALAIKUM WBT PEEPS!! <3

*Before I continuing Allah is The best Planner For Us,I want to inform yang sambungannya adalah 50-50 cerita betul dan tambahan..so..hope you guys enjoy it..dengan lafaz Bismillahirahmanirahim...=)


*Almost 1 year now she have been in her Hijrah.....pahit dan manis...suka dan duka...semua telah gadis itu lalui dan telan dengan penuh kesabaran dan ditemani oleh kekuatan yang Allah  beri kepadanya-sahabat,keluarga dan masyarakat di sekelilingnya.......dan Alhamdulillah..dia sudah diberi keizinan dari Allah untuk berniqab sepenuhnya....terima kasih Ya Rahman...



*Tetapi ada sesuatu yang dia tidak boleh elak..iaitu HATINYA...hatinya yang halus itu pasti akan teringat akan lelaki yang dicintainya dalam diam itu......perasaannya pada lelaki itu masih kukuh dan seperti telah digam dengan gam UHU di dalam hatinya....

                  "Allah...bolehkah hamba-Mu ini merindui lelaki yang kucintai dahulu selain
                   dari-Mu,Ya Allah?ampunilah aku jika perasaan rindu ini membuatkanku terlalai
                  dari mengingati-Mu...aku terlalu rindukan dia Ya Allah...terlalu rindukannya...
                  aku hanya mampu mengukap kata rinduku ini hanya pada-Mu Ya Allah..."

*"Apa khabar agaknya lelaki itu?".....dia selalu mengadu pada Allah betapa dia rindu akan lelaki itu...setiap hari...setiap masa......dia tidak pernah cerita pada sahabatnya betapa dia rindu pada lelaki itu...biarlah Allah sahaja yang tau kerinduannya itu...

*Gadis itu lalui harinya seperti biasa...But there is one day that make her world upside down.....pada hari itu sahabatnya mengajak dia bertemu dengan bakal suaminya...dia pelik akan permintaan sahabatnya itu tapi at the same dia turut gembira kerana sehabatnya akan menjadi isteri orang..alangkah terkejutnya, lelaki yang dicintainya itu sudah dimilki oleh sahabatnya dalam erti kata lain bakal suaminya dalam beberapa hari sahaja lagi...terkejut tidak terkata...sahabatnya berkata sesuatu...

       "Awak, saya harap awak tak marahkan saya sebab kami bakal kahwin...maafkan kami ya
          awak?"
     
       "Eh???kenapa awak minta maaf pada saya?awak tak salah pun...Allah yang bagi perasaan 
        cinta pada awak berdua...saya tak boleh halang fitrah itu...Allah dah tetapkan jodoh awak
        berdua..."       

   "Betul awak tak marah saya??awak tak marah ke lelaki yang awak cintai dulu dah jadi milik  
     sahabat awak sendiri??"
    
  "(sambil tersenyum padanya)...itu dulu...sekarang saya nak berchenta dengan nikmat Allah..itu 
     yang lebih utama and da best!!!"

   "kenakan saya balik ya?ok, sebagai balasan awak kenakan saya, awak kena temankan saya  
        shopping barang nikah saya...kalau tak saya mogok taknak keluar dengan awak dah.."
   "Aik???ada denda ya cik adik??awak nak mogok macam budak kecik!dah nak jadi bini orang pun
          perangai macam budak kecik...haish...sabor je laa sape jadi suami awak nanti..."

*Dia mungkin nampak tenang dan happy menemani sahabatnya itu shopping...tapi hatinya sudah menangis pilu....tetapi kesedihan dan kelemahannya menerima kenyataan itu hanya disimpan kemas di dasar hatinya..
dia ada Allah....Allah akan mengubati kesedihannya...ya....Allah lah pengubatnya

                         JANGANLAH KALIAN BERSIKAP LEMAH DAN 
                         JANGANLAH (PULA) KALIAN BERSEDIH HATI,PADAHAL
                         KALIANLAH ORANG-ORANG YANG PALING TINGGI (DARJATNYA)
                         JIKA KALIAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN..
                                                                                                             (ALI-IMRAN ; 139)


*Allahu Rabb...kuatnya hati gadis itu menempuhi ujian perasaan itu...kalau wanita lain mungkin sudah lari dari pasangan itu atau lebih teruk memutuskan tali sahabatnya itu..  tapi tidak bagi dia...baginya mungkin ini "hadiah" yang setimpal untuk usaha sahabatnya yang menolongnya dari awal hinggalah sekarang...

                         "Allah telah bagi orang yang aku sayang pada awak sahabat....
                          maybe itulah "hadiah" yang diberi oleh Allah pada awak kerana telah menolong
                         aku dari bawah...Allah.....aku Redha jika itu adalah "hadiahnya"....
                          AKU REDHA YA ALLAH,YA RAHMAN......"

*Air matanya.........sekali lagi menjadi terlalu murah....hanya secebis kekuatan gadis itu pinta dari pencipta-Nya.....menangislah wahai hati....menagislah wahai diriku yang lemah ini jika ini dapat menenangkan hati yang galau ini....

*Setelah beberapa hari berendam air mata,gadis itu dapat menerimanya dengan hati terbuka...dia harus gembira dengan pernikahan sahabatnya yang telah menolongnya dari mula lagi....ya..itulah yang sepatutnya...

*Pada hari pernikahan sahabatnya itu,dia telah menjadi peneman yang setia disisi sahabatnya....bagi menghilangkan rasa nervous sahabatnya itu serta meraikan hari bersejarahnya itu....hatinya ketika ini??...
ahhh....let Allah knows everything...yes...only Allah....

                                              PUT ALLAH FIRST...
                                              AND YOU WILL NEVER BE THE LAST...

*Apabila lelaki yang pernah dicintainya dahulu melafaz akad nikah yang ada nama sahabatnya dan bukan namanya hatinya tercalar lagi.....kali ini dengan teruk sekali rasanya...."sepatutnya nama aku yang disebut tapi........"

                    "Apa yang harus lakukan sekarang?bantah nikah mereka?run away from them?
                     celebrate their happiness even thought ny heart were completely crush rite now?"
                     what I'm gonna do rite now??haaa....Allah peritnya ujian-Mu ini..."

*Keluh berat gadis itu dalam hati...dia mengambil keputusan untuk tunggu sahaja sehingga majlis itu selesai walaupun hatinya merana melihat kebahagiaan sahabatnya itu..melihat betapa bahagiannya sahabat dan lelaki yang dicintainya dahulu,hatinya sudah tidak mampu menelan lagi "pahit"nya kenyataan itu...maka dia mengambil keputusan untuk pulang segera sebelum air matanya menjadi murah di hadapan orang ramai....

       "Errr...awak saya nak balik dulu..tadi member baru call ada emergency meeting kat
         office....(tipunya pada sahabat itu)...nanti kenduri Doa Selamat saya datang ok?"

      "laaa...awak nak balik dah ke??saya baru nak ajak makan sekali dengan kami..mana tau berkat
       makan dengan kami tahun depan awak pulak yang nikah....eh bukan office awak cuti ke
       hari ni?..."

    "Ish...awak ni...nak menyakat saya laa tu...ok,saya pergi dulu ye..Insha Allah Doa Selamat 
     nanti saya datang ye..kalau dah emergency memang buka laa ceritanya office tu..."

 "Haa...yela...hati-hati bawak kereta tu...terima kasih sebab sudi datang walaupun ni perkahwinan
   sahabat awak dengan lelaki yang awak cintai....maafkan saya jika perkahwinan ini buat awak 
   sedih.....saya doakan supaya ada lelaki yang lebih baik mencintai awak..."

  "Eh??jangan laa cakap macam tu awak...saya dah Redha dengan pernikahan awak berdua...saya
   terima yang memang kami tak ada jodoh...saya gembira awak dapat nikah dengan lelaki
   sebaik dia....saya je yang tak pernah hargai dia sebelum ni...ok!..dah jangan sedih2...nanti apa  
   saya nak  jawab kat tetamu kalau awak menangis...dah comel awak nanti kalau nangis kat sini.."

     "Hish...dia ni....menyempat nak kenakan orang ye...oklah..drive elok-elok..jaga2 dengan AES 
       kat highway tu..karang kena saman lagi baru tau!..assalamualaikum..

      "ha!yolah...selamat pengantin baru sahabatku...moga bahagia hingga ke Syurga Illahi..
       wa'alaikumusalam..."


           
         
*Allah.....kuatkan hatiku ini.........kuatkanlah Ya Allah...aku ingin menempuhi hari-hariku tanpa mengingati
 suami orang lain...berdosa besar jika aku lakukan seperti itu....kuatkanlah hatiku ini Ya Allah...Ya Rahim            

*Begitulah kisah seorang Muslimah yang sangat cekal hatinya...dia menjalani harinya dengan meletakkan
  Allah di hatinya...dia pulang dari majlis perkahwinan sahabatnya itu dengan perasaan yang tenang...ya..
  aku ada Allah dihatiku...itu yang lebih hebat dan awesome!...Allah,kuatkanlah hatiku ini untuk mencintai-
  Mu Ya Allah...aku tahu Engkau lebih menyayangi aku lebih dari orang lain...


                                                          -THE END-

ASSALAMUALAIKUM WBT...<3